27. septembra, 2016

Predelava avtomobila na električni pogon (2)

Revija 245 245 51 1 - Predelava avtomobila na električni pogon (2)Revija logo se - Predelava avtomobila na električni pogon (2)

V prejšnji številki sem v grobem opisal postopek predelave vozila na električni pogon, prednosti in slabosti. Tokrat pa sledi bolj konkretni projekt, vezan na samo predelavo vozila, konkretneje prikaz stanja napolnjenosti akumulatorja ter temperature motorja.

Smart ima v osnovi na prikazovalniku izveden prikaz stanja goriva in temperature motorja, kar lahko uporabimo za prikaz naših veličin.

Pregled napolnjenosti akumulatorja

Revija 245 245 51 2 - Predelava avtomobila na električni pogon (2)Stanje goriva se pri bencinskem (ali dizel) avtomobilu meri preko plovca, ki premika drsnik po potenciometru gor in dol in tako spreminja upornost v območju slabih 15 Ω (poln tank) do približno 200 Ω (prazen tank). S simulacijo upornosti sem določil vrednosti uporov, ki aktivirajo 1-5 segmentov za prikaz napolnjenosti goriva.

Podatek o stanju napolnjenosti baterij je najbolje pridobiti iz BMS enote, saj zgolj z meritvijo napetosti akumulatorja ne moremo dovolj natančno sklepati o preostali kapaciteti baterij. Različne BMS enote omogočajo različne načine komunikacije in signalizacije stanja SOC, med pogostejšimi so RS232, RS485, CAN, pa tudi analogni napetostni izhod, ki zvezno spreminja izhodno napetost glede na odstotek napolnjenosti.

Pregled temperature motorja

Revija 245 245 51 3 - Predelava avtomobila na električni pogon (2)Temperatura motorja pri originalni izvedbi meri namenski NTC upor, kateremu upornost z naraščanjem temperature pada od nekje 2,5 kΩ navzdol.

Tudi Iskrin elektromotor ima vgrajen temperaturni senzor (pravzaprav dva) KTY84-130, ki lahko meri temperaturo v območju med -40 do +300 stopinjami Celzija. Nadzor temperature elektromotorja primarno že vrši motorni krmilnik, ki v primeru previsoke temperature motorja najprej prične mehko zmanjševati moč, če pa je presežena maksimalna dovoljena temperatura, pa motor tudi ugasne in ga tako zaščiti pred uničenjem. Sam motor se hladi zračno in najslabša situacija je tako počasna vožnja z veliko močjo (dolgi in strmi klanci). Ker krmilnik moč prične zmanjševati zvezno, tega običajno sploh ne bi zaznali, zato je dobro, da smo vizualno opozorjeni na morebitno pregrevanje.

Pri klasični izvedbi Smarta (ForTwo) samo hlajenje motorja že zelo dobro rešimo s tem, da zadaj odstranimo (z rumeno obkroženo) okrasno plastično zaščito pod odbijačem in s tem bistveno pripomoremo k pretoku zraka mimo samega motorja (in regulatorja, ki pa običajno ni kritičen). Seveda se lahko manjkajoči del nadomesti npr. s kovinsko mrežico ali podobno rešitvijo, ki vizualno ustreza, ne moti pa bistveno pretoka zraka.

Pri simulaciji upornosti motorja moramo paziti še to, da ne simuliramo previsoke temperature motorja, saj se v tem primeru motorni računalnik postavi v tak zasilni program, da onemogoča običajno vožnjo. Spomnimo, da originalni motorni računalnik uporabljamo tudi po predelavi, saj skrbi za varnostne (ABS …) in druge (luči …) funkcije vozila. Tako smemo s simulacijo temperature iti le do četrte (od petih) stopenj, ravno tako pa moramo v roku nekaj minut po zagonu motorja simulirati »ogret motor«, saj se sicer glavni računalnik (spet) pritožuje.

Celotni članek

Predelava avtomobila na električni pogon (2)

www.svet-el.si

2016_SE245_51