Čeprav smo med pojasnjevanjem načina delovanja vezja s slike 5 trdili, da s položajem drsnika potenciometra R3 določamo hitrost vrtenja motorja, to ni čisto dobesedno tako: hitrost pravzaprav določa napetost v točki C. Potenciometer R3 smo potrebovali le za nastavljanje te napetosti. To pomeni, da bi lahko na hitrost vrtenja motorja vplival vsak senzor, katerega izhodna napetost se nahaja med 1/3 in 2/3 napajalne napetosti (med 2 in 4 V, če je napajalna napetost 6 V).

Pojasniti moramo še to, zakaj sta potrebni LED-ici D1 in D2. Če bi želeli raziskati, kako to vezje deluje, pa nimate pri roki primernih DC motorjev, lahko opazujete jakost svetlobe, ki jo oddajata LED-ici, ki sta priključeni vzporedno z motorjema in zanju veljajo enaka pravila, kot za motorje – zato bosta LED-ici svetili vse močneje, ko se bosta motorja vrtela vse hitreje. Vrednosti uporov R5 in R6 je treba prilagoditi napajalni napetosti in občutljivosti uporabljenih LED-ic. Pod pogoji, ki jih vidimo na shemah, slika 5 in 7, bo skozi LED-ici tekel tok okrog 4 mA. Če je to premalo, da bi LED-ica zasvetila s polno močjo, zmanjšajte vrednosti uporov R5 in R6. Ker imata LED-ici in njima pripadajoča upora le vlogo indikatorja stanja v vezju, jih v vašem praktičnem primeru lahko po mili volji odstranite ali pustite v vezju, saj je po eni strani dobro imeti neko vizualno indikacijo stanja vezja. Če pa uporabljate baterijsko napajanje in želite, da bi vam baterija trajala čim dlje, je pametno odstraniti vse odvečne porabnike, torej tudi LED-ice…

Kako krmiliti delovanje elektromotorjev (2)
2017_SE250_41

